KUNST & KUNSTJES

 
 
ALS JE ZIET WAT ZE ALLEMAAL KUNST VINDEN
MOKUM TV VRAAGT ZICH AF WAT DE CRITERIA ZIJN
 
                 
 

Waarom zou U met uw belasting aan kunstaankopen bijdragen, terwijl U die troep niet eens in huis zou willen hebben, ook niet als het gratis was. Waarom doen een paar van die kunstkakkers net alsof het belangrijk is dat Amsterdam zou moeten meetellen in dat kunstkakkerswereldje? Waarbij een paar snuiters denken te kunnen bepalen wat 'kunst' is? Kunstkenners komen er altijd een eeuw of zo later achter wat echte kunst is. .


 

Marten Jongema maakte het lellijkste affiche ooit

Tot oktober 2006 kon er via een poll gestemd worden op het allerlelijkste affiche dat er ooit gemaakt was met Amsterdam als onderwerp. Kort voor de sluiting van de poll werd er plotseling massaal gestemd op de poster die het Amsterdamsch Hystorisch Museum liet maken voor hun tentoonstelling Geef Mij Maar Amsterdam. Het prul werd in elkaar geflanst door Marten Jongema, een grafische vormgeving die in 1999 de H.N. Werkmanprijs ontving. Een prijs die door de kakkers van het Amsterdams Fonds voor de Kunst werd toegekend. Dit Fonds sluist per jaar ruim 6 miljoen euro belastingeld door naar kunstprojecten in de stad. Het bestuur van dit Amsterdams Fonds voor de Kunst bestond in 2006 uit de dames Hedy d'Ancona (voorzitter), Mirjam Moll uit Schermerhorn (penningmeester), Mira Kho en Saskia Törnqvist. De enige man in bestuur is Khaldoun Elmecky (vooral bekend omdat hij in 1999 en 2002 een rolletje had in twee afleveringen van de televisieserie Baantjer. In kunstkringen kent men hem ook als voormalig artistiek directeur van het Cosmic theater, waar hij, volgens eigen zeggen, op beestachtige manier door zijn bestuur werd behandeld.
Uiteindelijk won Jongema met een overgrote meerderheid van stemmen de verkiezing allerlelijkste affiche ooit gemaakt met Amsterdam als onderwerp..

     
                 
  Natuurlijk is het niet allemaal tinnef. En wordt er ook nu nog, zeldzaam, echte kunst gemaakt. Buiten de kunstkakkers om     Er mocht ook het mooiste kunstwerk gekozen worden. We selecteerden 10 eigentijdse schilders. De MokumTV-kijkers kozen massaal voor 'Padua' van de Amsterdamse Trudy Derksen. Begonnen als actrice in de film Zwartziek (1973) regiseerde ze Ramses Shaffy als Henry IV van Pirandello (1988) toen ze besloot te gaan schilderen. Sinds 2006 heeft ze als Gertrud D. een gallerie in de Nieuwe Spiegelstraat.     MokumTV-kijkers kozen massaal voor 'Padua' van de Amsterdamse schilderes Trudy Derksen.  
                 
  Die zgn subsidiekunst kost de gemeenschap bakken met geld. Als mensen zonodig 'kunst' willen, moeten ze daar, net als voor 'brood' en 'koffie' gewoon voor betalen.     Er hoeft geen bejaarde meer uitgedroogd te worden als ze eens zouden stoppen dit speeltje van elite kunstkakkers te subsidieren.
Stop Kunst!
     
              GRAFFITY KUNST  
  Rudy Fuchs: ging schilderijen van Carel Appel op naam van het stedelijik in Amsterdam inporteren voor persoonlijke verkoop     Kunst, kunstraden, kunstcommissies, kunstkenners etc. zouden met onmiddellijke ingang moeten worden afgeschaft. Orkesten moeten maar eens leren hun eigen broek op te houden. Opera idem dito. Waarom zou ik via mijn belasting voor muziek moeten betalen voor troep die ik helemaal niet wil horen?     MokumTV neemt het voortouw en maakt 100% kunstvrije uitzendingen. Mocht U toch constateren dat er iets van gesubsidieeerde kunst in onze uitzending te zien zou zijn geweest, meldt dit dan onmiddellijk.  
                 
 

Waarom zou U aan kunstaankopen bijdragen terwijl U die troep niet eens in huis zou willen hebben, ook niet als het gratis was. Waarom doen een paar van die kunstkakkers net alsof het belangrijk is dat Amsterdam zou moeten meetellen in dat kunstkakkerswereldje? Waarbij een paar snuiters denken te kunnen bepalen wat 'kunst' is? Ik hoef geen kunst, en zeker geen 'vernieuwende' kunst

    Zonder subsidie is een kaartje Stedelijk Museum 40 euro..met subsidie ongeveer 15 euro per persoon.  
                 
  Vincent van Goch, heeft tijdens zijn leven niet één schilderij verkocht.     Waarom zou een meerderheid van de bevolking meebetalen zodat het grachtengordelplebs goedkoop kan zitten in het Concertgebouw? Dat waren tenslotte dezelfde kakkers die beweerder dat Johnny Jordaan en Tante Leen geen "echte" kunst zou zijn. Laten we de kunst democratiseren inplaats dat we kunstkakkers laten vertellen wat "kunst" zou zijn. Alsof we stront in onze ogen zouden hebben.     Voor echte kunst halen de kunstkakkers hun neus op: Tante Leen  
              VOLKSKUNST: TANTE LEEN  
 


Er lopen massa's nietsnutten rond die zichzelf kunstenaar noemen en zich beklagen omdat hun dansprojecten, theaterexperimenten, vernieuwende schilderkunst of uitdagende plastieken worden geboycot door de incestueuze clubje van wereldvreemde malloten, de zogenaamde kunstkenners.

Als die kunst echt zo goed zou zijn, kon het zichzelf bedruipen en zaten we nu niet opgezadeld met uitpuilende bunkers vol 'kunst' die door de overheid werd aangeschaft, maar van dusdanige kwaliteit is, dat zelfs de rijksabtenaren weigerden één of meerdere van deze stukken gratis mee naar huis te mogen nemen.

Porno of kunst?Maar het allerergste is wel als stadsdelen kunstopdrachten gaan verstrekken, zoals een gapend vrouwelijk schaamdeel op een muurschildering van 'Roosje'. Dat de burger niet op dit soort kunstfratsen zit te wachten bleek al snel. Dit stadsdeelkunstwerk werd meerde malen met verfbommen bekogeld. Over smaak valt nog steeds niet te twisten. Wel kun je stellen dat wat het stadsdeel mooi vindt, walging bij de burger opwekt.

 
                 
  Het is een smoesje dat buitenlanders massaal op onze cultuur af zouden komen.     Als ze ergens voor komen is dat met grote stip op nummer één DE COFFEESHOP. En op nummer TWEE, alweer meer dan een eeuw: DE WALLETJES met de hoeren. De best bezochte musea: Het Cannabismuseum en de collectie van het sexmuseum.     Als ze al voor kunst komen, dan is dat kunst die in zijn tijd niet of nauwelijks gewaardeerd werd door die kliek waarvan de nazaten nu sinterklaas spelen met onze belastingscenten.  
                 
 




KUNST,
NEE BEDANKT

Al die kunstkakorganisaties moeten dan ook met onmiddellijke ingang worden afgeschaft. Dan blijven artiesten die bekwaam zijn vanzelf over, inplaats van de 'protegees' en lievelingetjes met lekkere kontjes van de kunstkakkers.die nu de vele miljoenen euro's opzuigen. Dat geld kan dan geinvesteert worden in nuttige zaken.
.

   

Als kunst zo goed is, komen de mensen (en daarmee het geld) er vanzelf wel op af. Nu bepalen een paar kunstkakkers wat 'kunst' dan wel niet zou wezen en wie er in aanmerking komen voor de kunstsubsidies

Een journalist van HP/De Tijd is bedreigd en geïntimideerd door de filmers van de docusoap '26000 gezichten'. De journalist deed onderzoek naar het leger aan filmfondsvreters. Hij had 4 van die docu's eruitgepikt en doorgelicht. De vier geportretteerden bleken wel erg aangedikt zielig neergezet. Wat nog veel erger was, géén van de documakers hadde moeite genomen om de dossiers van die mensen op te vragen bij de IND. Ze bleken in het geheel niet naar de IND te hebben gebeld.
Maar kritiek beviel de documentairemakers niet. "We zullen eens laten zien hoe goed we met 130 filmmakers de weg kennen in de (linkse) media. We pakken je," zo dreigde een. De lijst van de documakers bestaat puur uit het bekende fossielen-clubje dat jaarlijks miljoenen opstrijkt aan filmsubsidies en ongeziene kunstfilms. De VARA houdt tegen beter weten in vol dat die docu's geen politiek statement zijn maar een afspiegeling van de werkelijkheid. De VARA vergeet voor het gemak te vermelden dat het uitzettingsbeleid door Job Cohen als PvdA staatssecretaris is bedacht en dat van de 26.000 mensen die waren uitgeprocedeerd voor het jaar 2000 er 5.000 alsnog een verblijfsvergunning hebben gekregen.

Forum

Op het At5-forum op 15 juli 2005 het bericht van Ziem: Vrij Nederland vond het schandalig dat ABN-AMRO het stedelijk met miljoenen steunt. Want dat zou de onafhankelijkheid beschadigen. VN, daar hebben ze sinds het vertrek van Xandra Schutte boter op hun hoofd. Alle grote musea krijgen centen van multinationals..TATE, LOUVRE, MOMA etc.. alleen krijgen zij het via een kunstfonds met een mooie naam, eigendom van grote banken en multinationals...BNP Paribas, BBV Vizcaya, General Electric, CITI Corp etc. Alleen ABN lukte het niet omdat ze een BV'tje oprichtte met een kunsterig klinkende naam.

ZIEM: Ik heb een vriend die speelt voor in zeer bekend symphonie orkest in Duitsland. En 80% van de centen komt van bedrijven. Die 4 of 5 bedrijven hebben een eis Je speelt in totaal 30% van je optredens per jaar voor ons en onze klanten de overige 70% mag je de hele wereld over reizen en het enige wat je moet doen is dat op de kaft het programma boekje en op de site onze namen staan. En per optreden, als het in een land is waar wij vertegenwoordigd zijn 10% van de kaartjes voor ons zijn. Waar is het probleem? Als die multinationals zeggen....Schade leute, wir zahlen nicht, nou dan kan ik niet van Mozart, Mahler of Beethoven luisteren en genieten.

Sclav: Trots zijn op je cultuur heeft helemal niet te maken met de eeuwigdurende subsidies voor de kunstjes van bijvoorrbeeld Opera, Concergebouw Orkest, Stedelijk etc.Ik heb nooit om opera, ballet of het concertgebouworkest gevraagd. Wil ook niet dat anderen voor mij gaan bepalen wat kunst of cultuur is! Ik wil niemand het plezier ontnemen om naar zo'n moppie van Karl Heinz Stockhousen of Peter Schat te luisteren, maar waarom zou ik mee moeten betalen aan een compositieopdracht voor die teringherrie? Laat die gasten eens een fatsoelijke baan zoeken als ze zonodig willen 'componeren', gillen, baletten of violeren. Nu lijkt het wel alsof de Kunst de Godsdienst heeft vervangen en alleen een kleine groep insiders 'weet' wat echte kunst zou zijn.

 
                 

NoArt heeft op geen enkele wijze banden met MoArt (De Binding/Volta/Stichting Welzijn WP Amsterdam). NoArt is een initiatief van MokumTV Amsterdam